Discovering the world by bike

Elke dag een stukkie deel twaalf

Als ik de Vuelta uit mijn kinderjaren in gedachten probeer terug te halen denk ik aan eindeloze brede snelwegen door een dor en desolaat Spaans hoogland met hier en daar een grote zwarte Osbourne stier. Elke dag reden er kopgroepjes met renners van de kleine Spaanse ploegen vooruit.

Ik heb geen idee of de beelden die ik naar boven haal kloppen met de werkelijkheid, maar er zijn in ieder geval weinig overeenkomsten met de hedendaagse Vuelta. Ik heb slechts twee Osbourne stieren gezien het Spaanse hoogland zijn wij nog niet doorkruist.

Momenteel begeven wij ons aan de noordkust van Spanje en hier is alles heel groen, zijn de wegen smal en er om iedere hoek schuilt een verraderlijke smalle klim. 

Het Baskenland waar wij de afgelopen twee dagen doorheen koersten is werkelijk prachtig maar oh zo zwaar. Dat de natuur hier zo groen is heeft als reden dat in het noorden van Spanje veruit de meeste neerslag valt. En dat de klimmen zo steil zijn komst volgens mij recht omhoog asfalteren hier tot een kunst verheven is.

In Cantabrië is men minder bedreven in recht omhoog asfalteren. Toen men ooit besloot om ‘’Los Machucos’’ (de slotklim van vandaag) te asfalteren kwam men er na al snel achter dat er dankzij de zwaartekracht een limiet is ontstaan aan recht omhoog asfalteren. Na een meter of drie asfalt te hebben gewalst begon de wals spontaan achteruit te rollen en toen is er maar besloten om vanaf de top een beton wagen leeg te storten richting het dal. Dat leverde uiteindelijk een betonstrook op van slechts een kilometer of acht maar die recht naar de hemel rijkt.

 Boven op de top staat een monument voor de Pasiega koe (een Cantabrisch koeienras). Nadat ik de klim in de Vuelta van 2017 had beklommen bleef ik achter met de vraag; staat die koe er omdat er een weg ligt, of ligt die weg er omdat die koe er staat?

Misschien vind ik vandaag het antwoord.. 

(Voetnoot, het archiefbeeld boven aan toont dat het zelfs moeilijk is om met twee wielen aan de grond te blijven door de zwaartekracht)

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2020

Thema door Anders Norén